Дослідники з Колумбійського університету (США) випробовують на мишах прототип першого орального контрацептиву для чоловіків, не заснованого на стероїдах.

Людство давно чекає на появу чоловічих протизаплідних таблеток, але досі розроблялися засоби лише на основі стероїдів, які мали масу недоліків: з різною ефективністю діяли на представників різних рас, призводили до серцево-судинних проблем і провокували доброякісні пухлини простати. До того ж багато прототипів сильно знижували чоловіче лібідо.

Вже близько ста років біологам відомо, що виключення з раціону лабораторних мишей вітаміну А викликає у чоловічих особин стерильність - без вітаміну А в тестикулах не виробляється сперма.

Тим не менш, позбавляти заради контрацепції чоловіків вітаміну А означало би приректи їх на дегенерацію сітківки очей, тому фармацевтичні дослідження в цьому напрямку досі не проводилися.

Науковці з медичного центру Колумбійського університету виявили спосіб блокування утворення сперматозоїдів у тестикулах, не позбавляючи їх вітаміну А. Метаболіти вітаміну А - ліганди рецептора ретиноєвої кислоти, клітинного рецептора, що запускає в тестикулах сперматогенез.

Професори дослідили генетичний дефект, що перешкоджав утворенню ретиноєвої кислоти і викликав чоловіче безпліддя, і в процесі натрапили на опис протизапального засобу BMS 189453 (виробленого компанією Bristol-Myers Squibb), побічна дія якого виявилася аналогічною впливу гена (за винятком того, що не була постійною).

Компанія зупинила розробку засобу через те, що він був "тестикулярним токсином".

"Кому токсин, а кому контрацептив", - зазначила автор дослідження доктор Волгемут.

Дослідження препарату BMS 189453 на мишах дали дуже добрі результати: лише 1 мг на 1 кг живої ваги достатньо, щоб зробити чоловічу особину стерильною на чотири тижні, після чого організм швидко відновлює фертильність.

На лібідо мишей-самців засіб не впливав, побічних ефектів не було зафіксовано, потомство, яке з'явилося від батьків, які вживали препарат, було здоровим.

Природно, перед випробуваннями навіть на приматах дослідникам належить роками годувати препаратом мишей, щоб з'ясувати, як тривалий прийом BMS 189453 позначиться на їхній репродуктивній функції.